Interjú Szűcs Dániel Informatikai és üzemeltetési vezetővel és Boros Dániel Informatikai specialistával az MST-Engineering Kft.-től

2021.Oct.5

Biztosak voltunk benne, hogy mindenben számíthatunk a támogatásukra. Az első pillanattól kezdve megvolt a kölcsönös szimpátia.

Azt várjuk, hogy a cég a jövőben tovább fog fejlődni, növekedni a szoftver használata által.

 

Mivel foglalkozik a cég?

Az MST- Engineering Kft. egy 100%-ban magyar tulajdonú, debreceni, fémipari gyártócég, amely főként bérgyártással foglalkozik. A vevőkör túlnyomó többségében nyugat-európai megbízók közül kerül ki. A termelés nagy részt prototípus gyártást végez. Kis széria, nagy változatosság jellemzi a működést. Röviden így foglalható össze.

 

Tudnátok néhány példát említeni, hogy ez pontosan milyen gépeket jelent?

Részt vettünk már nyomdaipari, illetve kisméretű mezőgazdasági gépek gyártásában, autóalkatrészt vagy éppen szemüveglencsét előállító gépek gyártásában is. Elég széles a termékpaletta.

 

Mikor alakult a cég, mióta dolgoztok benne?

2011-ben alakult meg az MST Engineering Kft., a Mezőgép Debrecen Kft. jogutódjaként. Így tulajdonképpen a vállalat 30 éves múltra tekint vissza.

Szűcs Dániel 2013 óta dolgozik a cégnél, jelenleg már IT vezető pozícióban. Boros Dániel 2020 áprilisa óta az informatikai team tagja.

 

Beszéljünk kicsit az előzményekről!

2007-ben kezdett el a cég ismerkedni az SAP Business One-nal, amit még most is használunk. 2011-ben kezdődött a bevezetés. Évekig csak a tapasztalatok szerzése, a bevezetés előkészítése volt jellemző. Nem volt dedikált ember, aki csak ezzel a szoftverrel foglalkozott, ezért is tartott ilyen hosszú ideig a bevezetési szakasz.

Én 2013-ban kaptam meg a szoftvert, amikor idejöttem a céghez. – mondja Szűcs Dániel – Ekkorra már egy régi adatokkal feltöltött, működő szoftverrel dolgoztak a kollégák. Töredékét nem használtuk annak, amit például most, viszont a három év alatt gyakorlatilag teljesen kiaknáztuk azt, amikre szükségünk volt, kvázi „belaktuk” a programot. Ekkor jöttünk rá arra, hogy a SAP Business One a vállalati háttérfolyamatoknak megfelel, de a gyártásunkat – ami egyedi gyártást jelent – már nem igazán támogatta.

Ekkor kutattunk egyéb megoldások után. A vezetőség úgy döntött, hogy egy – az SAP add-on ként kifejlesztett – svájci csúcsszoftvert, a PPS-t fogunk megvenni. Ezt el is kezdtük bevezetni, ismerkedtünk vele, de 2015-ben végül elvetettük. Ekkor kezdtünk el egy saját szoftvert kifejleszteni. Ez abból állt, hogy összeírtuk, mi az, amit az SAP, nem tud, de szükség lenne rá. Ehhez hozzávettük a PPS-ben látott lehetőségeket, igényeket, plusz az a kollega, aki csak ezzel foglalkozott, a korábbi munkahelyén, más területen szerzett tapasztalatait hozzáadta. Gyakorlatilag ezt a három információt kovácsoltuk össze egy saját fejlesztésű szoftverré, ami egyébként még mind a mai napig fut nálunk. Gyártásütemezés, gyártástámogatás, technológiák és darabjegyzékek. Nos ezek voltak az előzmények.

És itt, kb. 1 éve fogalmazódott meg bennünk, hogy kellene egy olyan szoftver, ami az SAP Business One-t, és ezt a saját tervezésű szoftvert is ki tudja váltani. Emellett tud nekünk segíteni abban, hogy gyakorlatilag egy rendszerben, hatékonyan, benchmark jelleggel, mások által lefejlesztett vagy jól kitalált folyamatok mentén, eredményesebben működjünk.

 

Mi volt a hátránya az általatok használt rendszereknek?

Amikor mi a termelést szerettük volna az SAP Business One-ban kezelni, 2014-ben, akkor még nem volt olyan komplex gyártás modulja, ami szükséges lett volna számunkra. Az SAP Business One folyamatai igazából nem voltak elég rugalmasak és részletes, ahogy nekünk akkor kellett volna. Azóta ez sokat fejlődött, de ma már másra van szükségünk. Akkor nem tudott elég információt adni, nem tudott a kívánt mélységben belemenni a termelésünkbe, és egy ponton túl elakadtunk vele. Felismertük, hogy tudnánk fejlődni, de a rendszer szűk keresztmetszetet jelent.  A szoftver minden egyes részét, funkcióját kihasználtuk, amire lehetőségünk volt, de a működés közben kezdtünk rájönni, hogy rengeteg folyamatunk van, amit az SAP, az akkori állapotában már nem tudott lekezelni. Viszont emellett az igények pedig nőttek.

 

Ezután használtuk egy darabig azt a megoldást, hogy a rugalmatlan alapszoftvert megtámogattuk egy jól kialakított plusz szoftverrel.

Ezzel viszont az volt a baj, hogy két szoftvert kellett használni, nem voltak teljesen összeillesztve a folyamatok az árajánlatadástól kezdve odáig, hogy leszállítjuk a terméket. Hol innen, hol onnan kellett kinyerni az adatokat. Ha szükség volt egy kimutatásra, akkor abba a problémába ütköztünk, hogy nem lehetett egy kattintással lekérdezni az adatokat, mert az adatállomány egyik része ebben a szoftverben volt, a többi a másikban.

Ez a fajta „kétlakiság” veszélyeket és nehézségeket hordozott, sokszor hátráltatta a mindennapi munkavégzést. Nem beszélve arról, hogy kettőt kell használni, ismerni, kettőt kell karbantartani és kettőt is kell fizetni. Hamar elértük ennek a két szoftvernek is a határát. Ezen túl fejleszteni azonban már megint nagyon költséges és időigényes lett volna. Ezen a ponton jött, hogy szükségessé vált egy új megoldás.

 

Milyen szoftvert kerestetek? Mit jelentett számotokra az ideális szoftver?

Két dilemmánk volt. Felmerült, hogy fejlesztünk egy teljesen új, saját szoftvert. De tudtuk, hogy ez időigényes, hiszen az elmúlt 5 évünk ezzel telt. Vagy legyen egy olyan szoftver, ami már bizonyított nemzetközi nagy cégeknél, hiszen ennek használatát meg könnyebb úgymond eladni a svájci vagy német megrendelőinknek. Ha viszont ennyire nagyot választunk, ez esetben ott lesz megint a rugalmatlansága. Féltünk, hogy a mi termelésünkhöz ez nem lesz megfelelő, ami korábban már be is bizonyosodott.

Egyértelműen az az igény fogalmazódott meg bennünk, hogy egy integrált szoftverre van szükség, ami az összes folyamatot egy helyen kezeli, kellően felhasználó barát és támogatja a munkánkat. Ezenkívül legyen olyan rugalmas és testre szabható, hogy az általunk támasztott igényeket tudja teljesíteni. Ugyanakkor legyenek benne kellően szabályozott folyamatok ahhoz, hogy tudjon nekünk, vállalati szinten segíteni. Tehát legyen határozott és jövőbemutató, hogy a cégünk tudjon fejlődni a használata által.

 

Hol, hogyan keresgéltetek?

Boros Dániel feladata volt, hogy keressen, tapasztalatok, visszajelzések, ajánlások alapján, néha egyszerűen random online keresőben. Így találtunk kb. 15 szoftvert. Ezt leszűkítette Dániel a reálisan működtethető, egyáltalán számításba vehető szoftverekre. Ez lett nyolc körülbelül. A 8-at leszűkítettük még ötre, majd ebből választottunk.

Tulajdonképpen egy teljes körű piaci felmérés kellett ahhoz, hogy megtaláljuk azt, ami a tökéletes számunkra. Mert itt azért akárhogy is nézzük, súlyos tízmilliókról beszélünk. Nálunk a négy év alatt nagyjából 60 millió forint ment a saját szoftver fejlesztésére.

 

Miért esett végül a Direktorra a választás?

Azt már tudtuk, hogy milyen veszélyei vannak a házon belül fejlesztett szoftvernek. Azt is megtapasztaltuk, hogy milyen nagy kockázata van, ha egy emberen áll, vagy bukik egy szoftver. Hiszen bármikor történhet valami, ami miatt nem lesz biztosított a program támogatása, fejlesztése. Tehát nagy a veszély és a kitettség. Azt is felismertük, hogy a nagy, rugalmatlan cég szoftvere sem jó megoldás hosszú távon, hiszen ezek valószínűleg nem fognak alkalmazkodni a mi igényeinkhez.

Volt olyan rendszer, ami tökéletes lett volna minden szempontból, csak pont a számunkra legfontosabb elem, a termelés, nem volt benne. Ezek általában nem termelő cégnek, hanem szolgáltatóknak készültek. Amire nekünk szükségünk volt, például a termésütemezés és termeléstervezés.

Volt olyan szoftver, amelyik az egyidejű felhasználóknak a számát limitálta. Volt, amelyik mondjuk korlátlan számú felhasználót engedélyezett, tehát voltak olyan sarokparaméterek, amik a mi működésünket nehezítették volna. Itt ezeken a pontokon nagyon sok cég kiesett.

A mi működési modellünkhöz leginkább passzoló szoftvert akartunk és szerettünk volna olyan céget választani, amelyik számunkra életképes szoftvert tud hozni, van múltja, jövője és tapasztalata. Így jutottunk el a TR-Softhoz.

 

Milyen szempontok voltak fontosak a kiválasztásnál?

Szempont volt az, hogy magyarországi fejlesztés legyen, hiszen a későbbi együttműködés, támogatás miatt nem mindegy mennyire elérhető a fejlesztőcsapat. A hazai vonal mindenképpen előnyösebb a működés és a fejlesztés oldaláról is. És persze nem kell magyarázni, hogy jó választás, ha a hazai vállalkozások támogatják a hazai vállalkozásokat. Az elérhetőségfontos volt számunkra, de a fő folyamatok logikája talán még fontosabb. Ha bele kell nyúlni az alapfolyamatokba, – ha egyáltalán lehet – akkor ott már problémás lehet a fejlesztővel való kapcsolattartás. Mi inkább azt tartottuk jónak, ha kocsival elérhető távolságban van a fejlesztő és személyesen mindent meg lehet vele beszélni.

A TR-Soft cég mérete is szimpatikus volt, kezelhető számú munkatárssal dolgoznak. Kellően kicsik ahhoz, hogy rugalmasak legyenek, és kellően nagyok ahhoz, hogy a cég működése hosszú távon biztosított legyen. Ez a 20-30 fős cég éppen ideális ebből a szempontból, ha esetleg kiesik 1-2 ember a csapatból, akkor sincs komoly gond. Azt éreztük velük kapcsolatban, hogy garantálva lesz, hogy azon partnerek közé fogunk tartozni, akik kiemelt figyelmet kapnak. Tehát nem fogunk elveszni a sok száz, vagy ezer partner között.

Továbbá fontos szempont volt a felhasználóbarát kezelőfelület is. Hiszen lényeges, hogy a kollegák számára egyszerűen, könnyen használható legyen. A Direktor-ban az tetszett, hogy nagyon letisztult, klasszikus elrendezése van. Nem kell újra feltalálni a dolgokat, újfajta elrendezést megszokni. Ami jól működik és logikus azt már csak használni kell.

Szimpatikus volt a TR-Softnál az is, hogy amikor tárgyaltunk a rendszerről, akkor nem csak egy értékesítővel beszéltünk, hanem egy asztalhoz ültünk a cég tulajdonosával a fejlesztővel együtt, aki a szoftver egyik atyja is egyben. Bármilyen keresztkérdést tettünk fel, mindenre tudtak válaszolni. Biztosak voltunk benne, hogyha később majd velük kell egyeztetni, akkor minden szinten számíthatunk a támogatásukra. Az első pillanattól kezdve megvolt a kölcsönös szimpátia.

 

Mit vártok a szoftver használatától rövid távon?

Viccesen fogalmazva, azt, hogy amit elmondtak róla, azt meg is tudja valósítani. 🙂

Komolyra fordítva a szót, azt várjuk a bevezetésétől, hogy a cég a jövőben a szoftver égisze alatt szervezettebben tudja a folyamatokat kezelni, tervezni, és ezáltal tovább tudjon növekedni. Emellett a szoftver legyen olyan komplex, rugalmas és informatív, ami a további bővülést biztosítani tudja. És ez nem kis elvárás egy szoftvertől, ezt tudjuk. De nagy szó, hogy a TR-Soft ezt meg tudja valósítani. Mi látjuk a csapatban azt a potenciált, hogyha nekünk további fejlesztésekre lesz szükségünk, akkor nem fognak meghátrálni.

Persze azt is tudjuk, hogy egy szoftver bevezetése nem egyszerű folyamat, hiszen nálunk két szoftverről kell áttérni egy harmadik rendszerre. Ez nem szokványos és az átállás sem megy egyik pillanatról a másikra. De se mi, sem a TR-Softnál nem rettennek meg a feladattól. És ez jó. Tehát nem csak a szoftver felé van elvárásunk, hanem a csapat felé is, azt várjuk, hogy álljanak mellénk ebben a folyamatban és érezzék magukénak a feladatot. Úgy gondolom az MST lehet az a cég, akik egy jó referencia céggé, cégérré válhat az számukra.

 

Távolabbi célok?

Távolabbi tervünk az, hogy néhány dolog, amivel évek óta küzdünk, az egy gombnyomásra meg fog oldódni a Direktorral. Ilyen gócpont például, hogy a kollegák használják a szoftvert, a munkaidő nyilvántartást, a munkákra való bejelentkezést, a saját munkájuknak a regisztrálását, a munkaidő lefedését. Ez azért nagyon fontos, mert ezen az adatok alapján fognak fejlődni a további területek, meg maga a szoftver is. Jobban tudunk majd tervezni, pontosabb adatokat fogunk kapni, tehát minél többet használjuk, annál gördülékenyebb lesz. Ez egy nagy harcunk évek óta. Viszont azt látjuk, hogy minél jobb a szoftver, annál szívesebben használják a kollegák, hiszen nekik is kezük alá dolgozik, és azt tudja, amire nekik szükségük van.

Azért gondoljuk, hogy viszonylag akadálymentesen fog menni a bevezetés, mivel a TR-Softnál ezt a szoftvert már több helyen működtetik és pontosan tudják, hogy milyen nehézségek árán, hogyan kell bevezetni, ésszerűsíteni, cégre szabni a szoftvert. Így mi már valószínűleg egy magasabb szintű szoftvert fogunk kapni.

A szoftver használatát egyfajta szinergikus együttműködésnek tekintünk. Ha a kollegák elkezdik használni a szoftvert, a szoftver jobban kiszolgálja a kollegákat, a hatékonyabb munka jó hatással van a termeléstervezésre, a termelés vezetés jobban tud információt adni és ezáltal a partnereink is magasabb minőséget fognak kapni. Win-win szituáció.

Várjuk egyébként a tanácsokat, javaslatokat is a TR-Softtól, hogy kölcsönösen tudjunk fejlődni. Mi is biztosan fogjuk olyan kihívások elé állítani őket, amit meglépve a program sokkal okosabb lesz, de nekünk is szükségünk van arra a tudásra, amit az évek alatt megszereztek.

Úgy gondoljuk, hogy az átállás után a növekedés másfél-2 év alatt be fog indulni. Az az elvárás, hogy tudjunk olyan pontosan tervezni, ütemezni, árajánlatot adni és kiszállítani, hogy gyakorlatilag azokat a pontokat, amikkel most küzdünk, a szoftverrel sikerüljön úgy rendszerbe építeni, hogy az ténylegesen valódi megoldást nyújtson a cégnek.

Témák:

Kategória: