
Program bevezetés előtti interjú Szatmári Norberttel, a KÉSZ-GÉP Kft. ügyvezetőjével
2021.Dec.14
„Az új rendszer nagy segítség lesz a generációváltás után a cégben, azt reméljük, hogy majd támogatja a vállalatot a fejlődésben.”
„Rövidtávú cél, az üzleti folyamataink rendeződése és a termelési folyamatunk optimalizációja.”
Mivel foglalkozik a cég?
A KÉSZ-Gép Kft. készülékgyártó és géptervező vállalat. Alapvetően a helyi, illetve a Hajdú-Bihar megyei szerszámigényekre ad megoldást. A céget Veres Sándor alapította 1991-ben. Édesapám, mint alkalmazott kezdett el dolgozni a cégnél, és később az évek folyamán úgy alakult, hogy édesapámnak sikerült először tulajdonrészt szereznie a cégben, majd később a 100%-os tulajdonjogot megvásárolta. Azóta családi vállalkozásként működünk.
Hogy alakult a családi vállalkozás később?
Kezdetben édesapám egyedüli tulajdonosként vezette a céget és dolgozott benne. Később először a nővérem került a vállalkozáshoz, aztán később én is bekerültem. Kezdetben még az iskola mellett, csak nyári gyakorlatként, aztán az iskola végeztével üzemvezetőként dolgoztam.
Aztán egyszer eljött az idő, hogy édesapám felállt a vezetői székből, így én, mint ügyvezető igazgató tevékenykedem immáron második éve. Teljes jogú utódként.
Ezt jó hallani. Sok KKV-nál probléma a generációváltás.
Igen, közben a testvérem már kiszállt, teljesen más szegmensben indult el, tehát végül is a cég a három fős vállalkozásból újra egy fős vállalkozás lett.
Édesapám még tulajdonosként, tanácsadóként részt vesz a vállalat életében. Van egy kutatás a magyarországi vállalkozások körében, mely szerint a családi vállalkozások 85 %-a generációváltás után öt évvel csődbe megy, vagy csőd közeli állapotba kerül, a nem megfelelő váltás miatt. Én abban a bizonyos 15 %-ban szeretnék maradni. 🙂
Mi a cég fő profilja most?
Fő profilunk: a fémmegmunkáló szerszámok és szerszám alkatrészeknek a gyártása, tehát végül is mi olyan eszközöket készítünk, amivel kész terméket gyártanak. Elenyésző azon termékek gyártása, amit mondjuk közvetlenül boltban meg lehetne vásárolni. Főként lemezalakító szerszámokat gyártunk.
Legnagyobb beszállítóként veszünk részt például a csapágygyártásban, csapágykosár vagy szimering-gyártás lemezszerszámaiban. Ezen kívül mindenféle megfogó készülékek, pofák, és így tovább.
Milyen szektorból kerülnek ki a fő partnerek?
Van több magyarországi partnerünk, akik célgépgyártással foglalkoznak autóipar, elektronikaipar és még sokféle területről. Nekik alkatrészeket gyártunk, vagy komplett célgépeket is összeállítunk, a kipróbálás szintjéig be is indítjuk, ezután a partner leszállítja az ő vevőjének.
Milyen kihívásokkal küzd a cég? Kezdetek és most.
1991-ben, amikor elindultunk, akkor évente 150 megrendelésünk, munkaszámunk volt. Viszont majdnem 800 ezer alkatrészt gyártottunk le. Tehát akkor szériagyártás volt, egyszerű kis alátétek, lapocskák és így tovább. Most ott tartunk, hogy éves szinten 1000-1200 megrendelésünk van, és csak 20-24 ezer alkatrészt gyártunk le.
Viszont mindeközben az árbevételünk majdnem a nyolcszorosára nőtt.
A korábbi 800 ezer alkatrésznél 100-150 ezres szériák is voltak, nagyon sok. Most pedig az átlagos darabszámunk 24 ezer alkatrész, 1000-1200 megrendelés, ezen belül 5-6000 tétel, tehát átlagosan 4-5 darab az alkatrész szám, de inkább úgy szokott lenni, hogy van 500 darabos megrendelésünk is, valamint a leggyakrabban egy-két darab alkatrészeket gyártunk. Az 1200 megrendelésnél van olyan, amikor egy megrendelésen belül 50-60 tétel is van. Ez a változás szülte azt a felismerést, hogy szükség lesz egy rendszerre.
Mi volt az a pont, amikor erre rádöbbentetek?
Én nyolc évig voltam üzemvezető, és aktívan beleláttam a termelésbe. Leginkább azt láttam, hogy átláthatatlan. 🙂 Ha egy megrendelőnk megkérdezte, hogy az adott megrendelést tudnánk-e egy közelebbi határidőre összeállítani, mert sürgős lenne, és mondjuk nem 1 vagy 2 alkatrészről volt szó, hanem több tételről, akkor konkrétan nem tudtunk rá válaszolni.
Nagyjából a következőképpen működött a folyamat:
Megfogtuk a megrendelést, kinyomtattuk a listát, és elindultunk a műhelyben. És akkor kerestünk, és kerestünk. 2400 négyzetméteren vagyunk összesen három épületben, szétszórva. Izgalmas küldetés: megtalálni minden alkatrészt. Egy megrendelést kb. egy óra volt összeszedni.
Ha komplett megrendelésről van szó, akkor még jobban bonyolódnak a dolgok. Gyakran előfordult, hogy egy komplett szerelési egység azért csúszik meg, mert egy nagyon egyszerű alkatrészt elfelejtettük. Vagy még rosszabb esetben le sincs darabolva, még ott van az esztergálásra váró termékek között egy kupacban. És akkor nincs mit tenni: gyorsan fogjuk meg, csináljuk meg, szaladjunk, rohanjunk, borul a termelés, a kollégát ki kell állítani a munkából. Tehát nem volt meg az a megfelelő folyamatunk minden egyes megrendelésnél, ami egy stabil, kiszámítható működést eredményezne. Ezért nagyon gyakran kapkodnunk kellett.
További dilemmát jelentett a határidők tartása is. Sajnos nagyon rég volt olyan, hogy 100 százalékon lett volna a határidő megtartásunk. Általában olyan 95 és 60 százalék között ingadozunk, ami ugye egy nagyon-nagyon rossz mutató.
Rájöttünk, hogy ezek a problémák már a bővülésünk gátját jelentik, így eljutottunk arra a pontra, hogy változtatni kell. Szükség van egy nyilvántartási rendszerre.
Egy olyan rendszerre, ami ezeket a folyamatokat kezelni tudja, de úgy gondolom, hogy ezen kívül gondolkodásbeli, munkaszervezésbeli változásokra is szükségünk van, hogy itt egy ténylegesen jól működő rendszer működhessen és a 100%-os határidőtartást tudjunk fenntartani.
Ezenkívül, hogyha azt látják a partnereink, hogy rendeződtek ezek a problémák, akkor én úgy gondolom, hogy egyrészről onnan is több megkeresésre számíthatunk. Valamint hogyha megfelelően tudjuk szervezni magunkat, akkor szabadulhatnak fel olyan kapacitások, amelyek eddig rejtve voltak, melyek hatására új megrendeléseket, új megrendelőket tudunk kiszolgálni. Most azt tapasztaljuk, hogy a jelenlegi irányítás mellett ezen az árbevételi szinten megragadtunk.
Tehát nem nagyon tudunk fejlődni. Áremeléssel tudunk, de hát most mindenki nagyon árérzékeny. Muszáj árat emelni, hiszen mindennek megy fel az ára. De olyan mértékű áremelést, hogy azzal érjünk el árbevétel eredmény növekedést, nem lenne reális, tehát több munkát kell elvégezni, és ezt azzal tudjuk megoldani, hogy a dolgozóknak jobban beosztjuk a munkaidejüket, és hatékonyabbá tesszük a munkájukat.
Milyen szempontok alapján választottátok ki a rendszert?
Természetesen több rendszert is megnéztünk. Néztünk kisebb költségtételt jelentő, úgymond dobozos szoftvert és néztük az SAP Business One-t is. Szerencsénk volt, mert egy másik vállalkozó Derecskén bevezette az SAP Business One-t. Közelről első kézből meg tudtuk nézni, hogy működik, hogy történt a bevezetés folyamata. Az volt a véleményünk, hogy kereskedő cégeknek jó megoldás lehet, de egyedi gyártásra valahogy nem lehet ráhúzni a programot.
Másik szempont. Mi például nem néztünk külföldi rendszert, nem is volt opció. A nyelvi korlát még nem is lett volna olyan nagy probléma, de sokkal egyszerűbb egy belföldi partnerrel együttműködni. És miért menjünk külföldre, hogyha belföldön is van tökéletes megoldás.
Fontos szempont volt még, hogy a rendszer felhasználóbarát megoldás legyen. Hiszen mivel kint a műhelyekben fogják használni a programot, ott a lehető legegyszerűbbnek kell legyen a használata.
Miért a Direktort választottátok?
Egyrészről, mert nagyon szimpatikus volt a csapat. Feriékkel személyesen is találkoztunk, lejöttek, meglátogattak minket, megnézték, hogy kik vagyunk, mik vagyunk, bemutatták a programot. Másrészről maga a rendszer, amit megmutattak belőle, szintén nagyon szimpatikus volt, harmadrészt pedig a hatalmas előny, hogy saját fejlesztésű a program.
Lényeges volt, hogy nem a céget kell ráállítani a programra, hanem a programot alakítják rá a cégre. És a segítőkészségük, közvetlenségük is nagyon megnyerő volt. Valamint az, hogy kaptunk egy referencia céget tőlük, na ez hatalmas segítség volt. Ez volt a Metall-Techno Kft, ahova volt lehetőségünk elmenni és megnézni, hogyan működik a Direktor rendszer élőben.
Végül is próbáltunk valamilyen negatívumot találni a Direktorban, hogy kötözködhessünk, de ők se tudtak mondani semmit. Ez után úgy gondoltuk, hogyha ennyien ilyen jókat mondanak egy programra, akkor biztosan nekünk is jó lesz. 🙂
A felhasználóbarát elvárás feltétele a TR-Soft programjában gyönyörű szépen megvalósul. Kint a műhelyben levő kollégának az a dolga, hogy a gépen dolgozzon, nem pedig az, hogy a monitort bámulja. Amikor a Metall-Technot meglátogattuk, akkor én nem egyedül mentem el, hanem több kollegával mentünk, és egységes volt a vélemény, hogy megfelelően használható. Végre az egyedi gyártásban van olyan rendszer, ami ténylegesen tud működni, ráadásul ott már évtizedek óta használták.
Hol tart a bevezetés most?
Most ott tartunk, hogy 2021. októberében nekikezdtünk a munkának, megy az oktatás, és egyértelműen látjuk, hogy ez biztosan be fog válni.
Például említettem korábban, hogy régen egy megrendelést összeszedni kb. 1 óra volt. Most a nyilvántartási rendszerben ez egész másként alakul. Mindenhol van információ, visszacsatolás arról, hogy az alkatrész éppen aktuálisan hol van. A művelet nagyjából egy fél percet, vagy talán egy percet vesz igénybe.
Mit vártok a vállalatirányítási rendszer bevezetésétől?
Röviden: Jó kedves és korrekt ügyfélként azt, hogy minden problémánkat azonnal egy csapásra megoldják. 🙂
De a viccet félretéve. Milyen eredményeket várok? Egyrészt azt várom, hogy a termelési folyamatunkat optimalizálja a megfelelő információk alapján.
Hogyha a programot minden dolgozónk tisztességesen és rendesen használja, akkor nagyon-nagyon le fog egyszerűsödni mind az irodai munka, mind pedig a termelésnek a követése.
De ehhez ugye mi is kellünk, hogy minden input meglegyen. És természetesen az anyagi oldal is egy fontos szempont, hiszen hogyha optimalizáljuk a termelésünket, akkor növekedni tudunk, ez inkább közép és hosszú távú terv.
Rövidtávú cél, hogy rendeződjenek az üzleti folyamataink és a termelési folyamatunk. Azt is várjuk, hogy az új rendszer ki fog hozni olyan információkat, amely alapján kiderül, hogy valahol modernizációra van szükség vagy új eszköz beszerzésére van szükség. Vagy éppen az derül ki, hogy mi a szűk keresztmetszet a gyártáson. Ez nagy segítség lesz a generációváltás után a cégben, azt reméljük, hogy majd nagyban támogatja a vállalatot a fejlődés útján.
Kategória: